آشنایی با اجزای سیستم صوتی خودرو

اجزای سیستم صوتی خودرو

امروزه نصب سیستم صوتی خودرو برای عده‌ای از مردم در همه‌ی سنین اهمیت زیادی دارد به طوری که برای داشتن یک سیستم صوتی خوب هزینه‌های میلیونی می‌کنند تا بهترین صدای ممکن را تجربه کنند.

اجزای سیستم صوتی خودرو

اجزای سیستم صوتی خودرو عبارت است از:

  1. باند گرد
  2. باند بیضی
  3. بلندگوی پسیو
  4. بلندگوی اکتیو
  5. کامپوننت‌ها
  6. ووفر و ساب ووفر
  7. دستگاه آمپلی فایر
  8. تیوترها
  9. میدرنج
  10. اکولایزر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. باند گرد

احتمالا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که از باند های گرد بار‌ها شکایت کرده‌اید و عملکرد آن را زیر سوال برده‌اید اما اگر شما از باندهای گرد در درب‌های جلویی استفاده نکنید قطعا متوجه تفاوت زیادی در ایجاد صدا و همینطور فشار موج صدا از قسمت عقب خودرو می‌شوید که نه تنها این صدا‌ها گوشنواز و خوب نیست بلکه در بسیاری از افراد موجب سردرد هم می‌شود. باندهای گرد معمولا به صورت فابریک و کارخانه‌ای در سیستم صوتی خودرو وجود دارد و در اغلب اوقات نیازی به تعویض آن ندارید و این امر کاملا اختیاری و سلیقه‌ای است که می‌توانید از مراکز فروش ند گرد را تهیه کنید.
باندهای گرد از نظر اندازه به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند:   ۱۰.۱۳ و ۱۶ که در میان این سه نوع، باند ۱۰ از همه کوچک‌تر است. بسیاری از کسانی که صدایی بلندتر و کوبشی‌تر را می‌خواهند، باند گرد خودرو خود را با باندهای خربزه عوض می‌کنند.

باند گرد

 

2. باند بیضی

باندهای بیضی نوع دوم باند در سیستم صوتی هستند که البته از محبوبیت زیادی نیز برخوردار هستند. نکته‌ای مهم در رابطه با باندهای بیضی این است که این باندها دارای دو دسته هستند: دسته‌ی اول باندهایی که قابلیت پشتیبانی از آمپلی فایر را دارند و دسته دوم آن‌هایی که مستقل از امپلی فایر هستند و خودشان تا حدی قابلیت افزایش و همچنین تقویت صدا را دارند.

این همان نکته‌ای است که معمولا نادیده گرفته می‌شود و افراد بر این باورند که همه‌ی باندهای بیضی به  آمپلی فایر متصل می‌شوند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد زمانی که صدای سیستم خود را بلند می‌کنید صدا در گام‌های بالا دچار اختلال شود این باندها همان‌هایی هستند که به آمپلی فایر نیاز ندارند. اگر بخواهیم به صورت تخصصی بگوییم باندهایی که خروجی آن‌ها تا حدود ۲۰۰ است را نباید با آمپلی فایر تقویت کرد. آن‌ها به تنهایی صدای قابل قبولی را به ما می‌دهند.

باند بیضی گرند زیرو

 

3. بلندگوی پسیو

این دسته از بلندگو‌ها آمپلی فایر داخلی ندارند و برای پخش به یک آمپلی فایر نیاز دارند. از موارد استفاده از این بلندگو‌ها می‌توان استفاده در مراسم‌ها /جشن‌ها /همایش‌ها و نمایش‌های خیابانی را مثال زد.

بلندگوهای پسیو دارای آمپلی فایر داخلی نیستند اما تنظیماتی دارند که با استفاده از آن می‌توان فرکانس‌های مناسب را ایجاد کرد. مدل‌های حرفه‌ای این نوع بلندگو از فرکانس‌های بزرگی پشتیبانی می‌کنند.

بلندگوی پسیو

 

4. بلندگوی اکتیو

بلندگوهای اکتیو دارای یک آمپلی فایر داخلی و کنترل کننده صدا هستند ویژگی که بلندگوهای اکتیو را مهم کرده است قابلیتی است که آمپلی فایر داخلی برای ان فراهم کرده است از این رو شما دیگر نیازی به تنظیم فرکانس‌ها ندارید چراکه آمپلی فایر داخلی این کار را انجام می‌دهد و صدای خروجی که ارائه می‌دهد یک صدای مطلوب است. این نوع باندها در مواقع اوج صدا عملکرد بهتری دارند و از خرابی جلوگیری کرده و به نوعی صرفه اقتصادی دارد.

بلندگوی اکتیو

 

5. کامپوننت‌ها

کامپوننت‌ها دسته‌ای از باندهای گرد هستند که در اصطلاح حرفه‌ای به آن‌ها کامپ هم گفته می‌شوند معمولا نصب بلندگوها نسبت به کامپ‌ها راحت‌تر است برای نصب کامپ باید از یک نصاب کاربلد کمک گرفت.

کامپوننت

 

توجه داشته باشید که برای راه اندازی اکثر کامپوننت‌ها به آمپلی فایر نیاز است این در حالی است که شما می‌توانید یک بلندگوی گرد معمولی را بدون آمپلی فایر راه اندازی کنید. کامپوننت در اصل همان بلندگویی است که اجزای آن از هم باز شده. از ووفر و تیوتر ساخته شده است در تقویت و تفکیک صدا کاربرد دارد و البته فراموش نشود که کامپوننت‌ها هزینه‌ی بیشتری را می‌طلبند.

 

6. ووفر و ساب ووفر

ووفر و ساب ووفر دو عدد اسپیکر هستند که در سیستم صوتی به فراوانی استفاده می‌شود. برای تولید صداهای مشخصی در نظر گرفته می‌شوند. فرکانس صدایی ک ووفر می‌تواند پخش کند بین ۲۰ تا ۲۰۰۰ هرتز است به زبان ساده ووفر مسئول ایجاد صداهای بم و کلفت است. ساب ووفرها در واقع زیر مجموعه ووفرها هستند ساب ووفر‌ها صداهایی با فرکانس پایین‌تر از ووفر پخش می‌کنند مخصوص فرکانس‌های خیلی پایین در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ هرتز است.

ساب ووفر

 

7. دستگاه آمپلی فایر

آمپلی فایرها یکی دیگر از اجزای مهم سیستم صوتی خودرو هستند که به گونه‌ای صدای موسیقی را تقویت می‌کنند. آمپ‌ها شامل ساختار پایه‌ای از مدارها هستند و قدرت سیگنال ها را افزایش می‌دهند. صدای خروجی وقتی با کیفیت‌تر و بلند به گوش می‌رسد که آمپلی فایری که در دستگاه وجود دارد قوی‌تر باشد.

آمپلی فایر‌های دو کاناله از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند آمپ‌های ۴ کاناله قدرت و کیفیت خیلی بهتری دارند بدئن شک هرچه تعداد کانال‌ها بیشتر باشد کیفیت صدایی که به گوش می‌رسد بهتر است.

آمپلی فایر

 

8. تیوترها

به طور کلی تیوتر‌ها هم نوعی بلندگو هستند که جرای فرکانس‌های بال ارا برعهده دارند. اغلب تیوتر‌ها اندازه‌ی کوچکی دارند اما از نظر ظاهری تنوع زیادی دارند آنها مسئول پخش صداهای زیر هستند محدوده‌ی فرکانسی آنها ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ است.

تیوتر‌ها گاهی بصورت جداگانه گاهی به همراه کامپوننت‌ها و گاهی هم بر روی بلندگوهای گرد و بیضی عرضه می‌شوند. سوپر تیوتر‌ها نوعی از تیوتر‌ها هستند که پرتاب صدای بالاتری نسبت به تیوترها دارند.

انواع تیوتر

 

9. میدرنج

همانطور که پیش از این گفتیم تیوتر‌ها مسئول ایجاد صداهای زیر و ساب ووفر‌ها مسئول ایجاد صدای بم هستند. یک نوع فرکانس دیگر وجود دارد که در محدوده‌ی صدای معمولی قرار دارند که میدرنج‌ها وظیفه‌ی پخش این صدا ها را بر عهده دارند. پس شما می‌توانید برای کامل‌تر کردن سیستم خود از میدرنج استفاده کنید.

میدرنج

 

10. اکولایزر

اکولایزر از بهترین وسایل برای ادغام منابع صوتی است که می‌تواند دامنه خاصی از فرکانس‌های رکورد شده و تولید شده در یک تراک را نسبت به بقیه دامنه‌های فرکانسیِ همان صدا، یا صداهای دیگر تضعیف و یا تقویت نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *