بررسی علت ایجاد نویز سیستم صوتی خودرو

ایجاد نویز سیستم صوتی خودرو

یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از نصب سیستم صوتی خودرو با آن مواجه شوید ایجاد نویز سیستم صوتی خودرو است که باعث آزار گوش‌ها می‌شود و صدای سیستم را از حالت مطلوب خارج می‌کند. ما در این مقاله ابتدا نویز را برای شما تعریف می‌کنیم و سپس راه‌های جلوگیری از آن را شرح خواهیم داد.

نویز یکی از مواردی است که همیشه باعث می‌شود تا کیفیت صدا افت کند و باعث آزار کسانی می‌شود که در خودرو قرار دارند.

نویز چیست؟

نویز صدایی است که از صدای اصلی جدا بوده و به صورت نا خواسته ایجاد می‌شود. اغلب، برای از بین بردن نویز شما باید وقت بگذارید و هزینه کنید. دلایل متنوعی باعث ایجاد نویز سیستم صوتی خودرو می‌شود. اگر می‌خواهید که از به وجود آمدن نویز جلوگیری کنید باید یک نصب با کیفیت و استاندارد داشته باشید که این کار را یک نصاب حرفه‌ای انجام می‌دهد.

اگر یک نصب اصولی نداشته باشید اکثرا نویز را بعد از نصب آمپلی فایر حس می‌کنید اما همانطور که گفتیم دلایل زیادی می‌تواند باعث ایجاد نویز شود. منبع تغذیه‌ی ماشین، دینام و شمع ها هم می‌تواند باعث ایجاد نویز سیستم صوتی ماشین شوند.

نویز سیستم های صوتی

دلایل ایجاد نویز سیستم صوتی خودرو

دلایل ایجاد نویز سیستم صوتی خودرو عبارت است از:

  1. نویز مرتبط با بدنه‌ی ماشین
  2. نویز الکتریکی
  3. نویزهای ایجاد شده به دلیل نصب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. نویز مرتبط با بدنه‌ی ماشین

به این نوع نویز، نویز فیزیکی گفته می‌شود زمانی این نویز ایجاد می‌شود که شما به صورت پی در پی از ساب یا بلندگو‌های خود صدای زیادی بگیرید. در اینجا سوالی که پیش می‌آید این است چگونه از نویز فیزیکی جلوگیری کنیم؟
شما می‌توانید با دمپینگ کردن ماشین به وسیله‌ی ورق‌های دمپینگ از ایجاد این نویز جلوگیری کنید.

2. نویز الکتریکی

یکی از مواردی که در بین رانندگان خودرو زیاد بازگو می‌شود این است که نویز ایجاد شده با افزایش سرعت و افزایش دور موتور یا به اصطلاح زمانی که بیشتر به ماشین گاز داده می‌شود افزایش پیدا می‌کند. این نویز به طور معمول از درون پخش و یا آمپلی فایر ایجاد می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که یا قسمت منفی قطع شده باشد یا در اتصال شما نقصی وجود داشته باشد.
برای برطرف کردن این اختلال یا باید اتصال منفی چک و مجدد متصل شود و یا باید اتصال نیز تقویت شود.

3. نویزهای ایجاد شده به دلیل نصب

گاهی به دلیل اشتباهات نصاب یا یک نصب غیراصولی شاهد نویز در خودروی خود هستید چند مورد از اشتباهاتی که در نصب باعث بوجود آمدن نویز می‌شود را در قسمت پایین نام برده‌ایم:

  • گاهی باکس‌ها باعث ایجاد نویز می‌شوند و این به دلیل ساختار و طراحی اشتباه باکس‌های شما است.
  • یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد نویز می‌شود اشتباه نصاب در نصب تیوتر‌ها است و همچنین اشتباه در زاویه‌ی قرارگیری تیوتر‌ها هم نویز ایجاد می‌کند.
  • اغلب سیستم‌ها به آمپلی فایر مجهز هستند زمانی نصب آمپلی فایر می‌تواند باعث ایجاد نویز شود که سیم کشی‌های آمپلی فایر از مسیر‌های اشتباهی نیز انجام شود.

یکی از عمومی‌ترین راه‌هایی که باعث از بین بردن و حتی بوجود نیامدن نویز می‌شود استفاده از نویزگیر است. البته پیشنهاد ما این است که استفاده از نویزگیر در مرحله‌ی آخر باشد و حتما شما قبل از استفاده از نویزگیر باید به دنبال علت ایجاد نویز باشید.
به این دلیل که استفاده از نویزگیر باعث کاهش میزان صدا و حتی باعث پایین آمدن کیفیت صدا نیز می‌شود و شما نیز برای پیدا کردن علت نویز باید به نصاب حرفه‌ای مراجعه کنید چرا که بهترین شخص برای برطرف کردن نویز، نصاب سیستم صوتی است.

نویز سیستم صوتی خودرو

برای از بین بردن نویز شما باید زمان زیادی را صرف کنید چرا که این کار به تمرکز و زمان نیاز دارد شما باید تمام قطعاتی که باعث ایجاد نویز می‌شود را تک به تک بررسی کنید. به صورت کلی اگر بخواهیم اشاره‌ای به مراحل یافتن نویز کنیم شما باید اول از هر چیزی آمپلی فایر را به صورت جداگانه بررسی کنید برای انجام این کار شما باید میان ورودی و خروجی آمپلی فایرتان یک اتصال کوتاه برقرار کنید اگر بعداز ایجاد اتصال کوتاه نویز قطع شد آمپلی فایر سیستم شما مشکلی ندارد.

زمانی که از دو آمپلی فایر استفاده می‌شود باید یکی یکی هر دو را چک کنید و اتصال کوتاه بزنید اگر مشکلی نداشتند باید مرحله‌ی بعد را انجام دهید. اما اگر مشکل از یکی از آمپلی فایرهای شما باشد باید دستگاه آمپلی فایر را برای تعمیر به شرکت مربوطه یا نزد تعمیرکار یا همان نصاب ببرید تا مشکل آمپلی فایر شما برطرف شود.
در مرحله‌ی بعد که در صورت سالم بودن آمپلی فایر سراغ آن می‌رویم بررسی خروجی پخش و سیم کشی‌های پخش است در این زمان می‌توانید که تک سیم‌های پخش خود را جابه جا کرده شما برای اینکه نویز حاصل از پخش را درست کنید باید به تعمبرکار مراجعه کنید.

در مرحله‌ی بعد باید منبع تغذیه، دینام و … نیز چک شود برای اینکه بفهمید آیا مشکل از منبع تغذیه است باید سیستم صوتی را روی یک خودروی دیگر نصب کنید.

بعد از اینکه علت نویز را متوجه شدید باید آن را برطرف کنید. در صورت پیدا نکردن علت که احتمال آن کم است شما باید از نویزگیر استفاده کنید. در بالا هم گفته شد که در مرحله‌ی آخر سراغ نویزگیر بروید چراکه باعث کاهش کیفیت صدا می‌شود.

شهر صدا برای ایجاد یک صدای خفن با شما همراه است.

6 پاسخ
  1. علی اکبر نقی زاده
    علی اکبر نقی زاده می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من سیستم رو ماشینم بستم وقتی ماشین خاموش هست تقریبا همه چی ردیفه و حتی تو صدای بالا هم مشکلی پیش نمیاد ولی وقتی ماشین روشن میشه پخش متوقف میشه روی زمان مثلا سی ثانیه میایسته و دوباره وصل میشه و صدای مث تِق تِق ریز از پخش میاد با گاز دادن هم ی نمه تغییر می‌کنه بنظرتون از چی می‌تونه باشه ؟؟
    توروخدا راهنماییم کنین 🤦🏻‍♂️

    پاسخ
  2. Omid
    Omid می گوید

    سلام و تشکر
    خودرو جک s3 مدل ۱۴۰۱ مانیتور فابریک اندروید ، بعضی مواقع بعد از بستن سوئیچ یهو باندهای ماشین خش خش بلندی میکنن شبیه نویز موبایل (به بلندی ولوم ۱۵ ) و قطع میشه بعد ۲ ثانیه
    بعضی مواقع هم بعد از بستن سوئیچ و قفل کردن ماشین هم هنوز صدای خش خش قطع نمیشه و تا دوباره سوئیچ را باز نکنم خش خش قطع نمیشه
    مشکل از چیست ؟

    پاسخ
  3. فرهاد
    فرهاد می گوید

    سلام وقت بخیر
    من برای رفع بوی بد سیستم تهویه ماشین ، اسپری خوشبو کننده به داخل کانالهای خروجی هوا پاشیدم. بعد از مدتی ضبط ماشین به علت نشتی مایع خوشبو کننده از طریق کانال تهویه روی آن ، سوخت.البته قبل از سوختن کامل ، چند ساعت ضبط کار میکرد ولی یه صدای نویزی از بلندگو شنیده میشد و با گاز دادن ماشین بیشتر میشد تا اینکه بالاخره ضبط سوخت. الان ضبط جدید انداختم اما هنوز صدای نویز هست و با گاز ماشین کم و زیاد میشه! علت چیست و چه کار باید بکنم؟ سپاس از پاسخگویی شما

    پاسخ
    • مدیر نعمتی
      مدیر نعمتی می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممکنه این نویز از اتصالات و کابل های RC باشد
      بهتره اکسسوری با برند معتبر نصب شود

      پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *