کاربرد خازن در سیستم صوتی خودرو چیست؟

کاربرد خازن در سیستم صوتی خودرو

یکی از سوالاتی که اکثر مشتریان از ما می‌پرسند این است که کاربرد خازن در سیستم صوتی خودرو چیست؟ آیا در صدای خروجی نیز تاثر دارد؟ آیا وجود یک خازن در سیستم ضروری است؟
در این نوشته ما به تمام سوالات بالا پاسخ می‌دهیم و هر آنچه لازم است درباره‌ی خازن بدانید را خواهیم گفت.
ابتدا یک توضیح کلی در باره‌ی خازن می‌دهیم. خازن وسیله‌ای است که بار‌های الکتریکی و به طور کل انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می‌کند. در تصویر زیر اتصال خازن در سیستم صوتی را مشاهده می‌کنید.

خازن در سیستم صوتی

کاربرد خازن در سیستم صوتی خودرو

تولیدکنندگان خودروهای معمولی عموما خودروهای تولیدی خود را با داشتن یک سیستم صوتی پیشرفته و ساب ووفر طراحی نکرده‌اند.
انواع جعبه‌های ساب ووفر مسئول ایجاد بیس است و هر بار که یک بیس می‌خواهد ایجاد شود مقدار زیادی جریان برق نیاز دارد و اکثر لوازم الکتریکی خودرو آمادگی برای همچنین چیزی را ندارند و در این زمان باید به یک وسیله‌ی دیگر روی آورد.
باطری در خودرو وظیفه‌ی تولید برق را به عهده دارد اما خازن نمی‌تواند الکتریسیته و برق تولید کند. پس چه کاربردی دارد؟
خازن همان طور که در قسمت بالا گفته شد می‌تواند برق را در خود ذخیره نگه دارد.
خازن به عنوان یک واسطه بین تولید کننده برق یعنی باطری و مصرف کننده که همان آمپلی فایر می‌باشد قرار می‌گیرد.
باید به محل قرار گیری خازن نیز بسیار توجه شود چرا که خازن‌ها بهترین کار آیی خود را در نزدیک‌ترین نقطه به مصرف کننده که همان آمپلی فایر است دارند.
دینام و باطری برق تولید می‌کنند.

خازن این برق‌ها را در خود ذخیره می‌کند. این برق چه زمانی تخلیه می‌شود؟
هر زمانی که آمپلی فایر روشن شود و به برق نیاز داشته باشد خازن به سرعت تخلیه شده و برق مورد نیاز آمپلی فایر را فراهم می‌کند. برقی که از خازن تخلیه شده است به تولید یک بیس قوی و بی‌عیب توسط ساب ووفر می‌انجامد.
پس یک نکته بسیار مهم که متوجه شدیم این است که خازن یک نقش بسیار مهم در کیفیت صدا دارد.
خازن‌ها شکل‌های متفاوتی دارند. خازن‌ها می‌توانند به هر شکل ظاهری تولید شوند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به خازن استوانه‌ای و خازن مستطیلی اشاره کرد.

خازن در سیستم صوتی

برای اینکه یک تصویرسازی از خازن داشته باشید بدانید که خازن‌ها شامل صفحات هادی (هدایت کننده بار الکتریکی) از جنس فلز هستند که این صفحات توسط عایق از هم جدا شده‌اند.
در اصل خازن‌ها می‌توانند نقش یک منبع برق موقت را اجرا کنند. که این منبع برق در زمان‌هایی که به برق نیاز است آن را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.
آیا حضور خازن در سیستم صوتی ضروری است؟
سیستم‌های صوتی معمولا همیشه به صورت یکنواخت عمل نمی‌کنند گاهی بیس‌های سنگین و نت‌هایی با فرکانس بالا در سیستم صوتی ایجاد می‌شود که این بیس‌ها و نت‌ها برای عملکرد درست به جریان برق زیادی نیاز دارند که باید در هملن لحظه فراهم شود.
باطری و دینام مقاومت داخلی بسیار بالایی دارند پس جریان برقی که می‌توانند تولید کنند محدود می‌شود.

خازن وسیله‌ای است که می‌تواند سریع پر از برق شود و به همان سرعت هم خالی شود و البته مقدار مقاومت داخلی آن از باطری کمتر است پس به راحتی می‌تواند برق مورد نیاز آمپلی فایر را فراهم کند.

خازن در سیستم صوتی

جریان برقی که در خودرو ایجاد می‌شود بین ۱۲ ولت و ۱۴.۴ ولت است که و دائم در این ولتاژ در نوسان است.
زمانی که خازن وارد این سیستم می‌شود از این نوسانات جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا جریان در سیستم از ثبات برخوردار باشد که در ادامه باعث خنک شدن آمپلی فایر، بهتر شدن کیفیت آن و همین طور از آشفتگی صدا جلوگیری کرده و در نهایت باعث افزایش کارآیی آمپلی فایر می‌شود.

چه خازنی برای سیستم صوتی خودروی خود انتخاب کنیم؟

اول از همه چیز باید خازنی را برای سیستم صوتی خود از فروشگاه سیستم صوتی ماشین اصفهان انتخاب کنیم که میزان برق موردنیاز ما را فراهم کند یعنی نه کمتر از میزان مورد نیاز و نه بیشتر.
معمولا با توجه به توان RMS خازن انتخاب می‌شود. به ازای هر ۵۰۰ RMS تا ۱۰۰۰ RMS توان، خازنی با ظرفیت ۱ فاراد مورد قبول است.
فاراد چیست؟
واحد اندازه‌گیری ظرفیت خازن را فاراد می‌گوییم.
در قسمت بالا گفتیم نباید خازنی انتخاب شود که برق بیشتری فراهم می‌کند. چرا؟
اگر برای یک سیستم با توان ۱۰۰۰ RMS از خازنی با ظرفیت ۲ فاراد استفاده کنیم باعث خالی شدن زود هنگام باطری زمانی که موتور خاموش است می‌شود.

خازن در سیستم صوتی

چگونه بفهمیم که سیستم صوتی ما به خازن نیاز دارد؟

اگر هنگام پخش موزیک بیس ساب ووفر جا بماند یا کلا بیس ساب ووفر از سیستم قطع شود شما به یک منبع ذخیره‌ی برق که همان خازن است نیاز دارید.
یا اگر زمانی که سیستم صوتی روشن است و شما متوجه کم یا زیاد شدن نور چراغ‌ها شدید به این معناست که قسمتی از مدار با افت و خیز ولتاژ همراه است که باید توسط یک خازن این در هم ریختگی بهبود یابد.
قبل از این که یک خازن به سیستم صوتی خودروی خود اضافه کنید از سلامت باطری و از کیفیت سیستم برق خودرو اطمینان حاصل نمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *