اکولایزر سیستم صوتی خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

اکولایزر سیستم صوتی خودرو

اگر که برای اولین بار تصمیم به خرید سیستم صوتی ماشین از مراکز معتبر سیستم صوتی ماشین اصفهان را داشته باشید ابتدا که شروع به جست‌وجو می‌کنید حتماً با واژه‌ی باند اکولایزر برخورد می‌کنید و شاید برایتان این سؤال به وجود بیاید که اکولایزر سیستم صوتی خودرو چیست؟

منظور از محدوده فرکانسی یا همان اکولایزر Equalizer چه می‌باشد؟ هر کسی حداقل یک بار با آن مواجه شده است. مشهورترین آن‌ها، اکولایزر ضبط موبایل یا ماشین شما می‌باشد که از آن برای بهتر شنیده شدن موسیقی استفاده می‌شود. در این مقاله از جهات مختلف به شناخت، بررسی و پاسخ به اینکه اکولایزر چیست می‌پردازیم.

اکولایزر چیست؟

وظیفه اکولایزر سیستم صوتی خودرو این است که در سیگنال‌های صوتی، فرکانس خاصی را کاهش یا افزایش می‌دهد.

رایج‌ترین و ساده‌ترین اکولایزرها برای کنترل آهنگ صدا در ابزار موسیقی مانند گیتارها، باس‌ها و آمپلی فایرهای آن‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها به بهسازی صدای هماهنگ با موسیقی شما و با توجه به محیطی که در آن قرار دارید کمک می‌کنند.

رانندگان و کسانی که به سیستم ماشین علاقه دارند می‌دانند که وجود گیرنده و باند حرفه‌ای و حتی داشتن ساب ووفر و آمپلی فایر در کنار آن‌ها نمی‌تواند صدای بالا و مناسبی را داشته باشد فقط و فقط باید از یک اکولایزر در خودرو خود استفاده کنند تا بتوانند صدای گوش نوازی را در طول سفر تجربه کنند.

اکولایزر برای ادغام منابع صوتی یکی از بهترین ابزارها است که با استفاده از آن می‌توان دامنه خاصی از فرکانس‌های رکورد شده و تولید شده در یک تراک را نسبت به بقیه دامنه‌های فرکانسیِ همان صدا، یا صداهای دیگر، تضعیف یا تقویت نمود.

اکولایزر موبایل

 

اکولایزر یا EQ فیلتری است که به شما امکان می‌دهد سطح صدای فرکانس یا محدوده فرکانس‌ها را در یک سیگنال صوتی تنظیم کنید. در ساده‌ترین شکل آن، یک EQ به شما امکان می‌دهد صدای سه بلند و بیس را بالا یا پایین کنید و به شما امکان می‌دهد رنگ، مثلاً استریوی ماشین یا تلویزیون خود را تنظیم کنید.
دایره‌های صوتی حرفه‌ای، تساوی یک هنر بسیار پیچیده است که می‌توان از آن برای مجسمه‌سازی آهنگ سازها در یک میکس، مقابله با ناهنجاری‌های یک اتاق، یا فقط پمپاژ باس استفاده کرد.
با توجه به کاربرد آن، تساوی خوب برای یک ترکیب خوب حیاتی است. هنگامی که یک اکولایزر سیستم صوتی خودرو به درستی استفاده می‌شود، می‌تواند تصور نزدیکی یا فاصله را ایجاد کند، یک صدا را «چاق» یا «نازک» کند، و به ترکیب یا ایجاد جدایی بین صداهای مشابه در یک mbx کمک کند و به هر دو اجازه می‌دهد همانطور که در نظر گرفته شده شنیده شوند.
همچنین می‌توان از آن برای تنظیم یک سیستم صوتی برای پاسخ‌گویی صوتی اتاق یا محل برگزاری در فضای باز استفاده کرد.

اکولایزرها در چه زمینه‌ای می‌توانند به ما کمک کنند؟

در اصل وجود اکو لایزرها از این جهت اهمیت دارد که به ما کمک می‌کنند تا ما بتوانبم صداهای پایانی را همانطور که دوست داریم و سلیقه‌ی شنیداری‌مان است تغییر دهیم، یعنی اگر ما دوست داریم موزیکمان صدای بم بیشتری داشته باشد می‌توانیم فرکانس‌های پایین را تقویت کنیم و یا همین طور سایر فرکانس‌ها.

شما می‌توانید فرکانس‌های میانه و وسط را تقویت کنید اگر موزیک‌های وکال محور و یا اخبار گوش می‌کنید و یا اگر موزیکشما کیفیت پایینی دارد و قدیمی است می‌توانید عیب‌هایش را با اکولایزر برطرف کنید.

انواع اکولایزر سیستم صوتی خودرو

اکولایزر برای بالا بردن کیفیت صداهای تولید شده یک ابزار فوق‌العاده قوی است. به‌ وسیله آن می‌توان سیگنال‌های صوتی را کاهش و یا افزایش داد.
اکولایزرهای کاربردی در دو نوع دسته‌بندی وجود دارد:

  1. اکولایزر پارامتریک
  2. اکولایزر گرافیکی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

اکولایزر پارامتریک

 

1. اکولایزر پارامتریک

اکولایزر پارامتریک همچنان در ضبط و صدای زنده باقی می‌ماند، زیرا کنترل مداوم بر روی هر پارامتر را ارائه می‌دهد، یک اکولایزر پارامتریک کنترل مداوم بر محتوای فرکانس سیگنال‌های صوتی را ارائه می‌دهد که به چندین باند فرکانس (معمولاً سه تا هفت باند) تقسیم می‌شود.

پارامترهای EQ را در پیکربندی‌های زیر خواهید یافت:

کاملاً پارامتریک

Nixerهای ۴ و ó-باند EQsin the Studiotive Series Ill نمونه‌های خوبی از EQهای سخت‌افزاری کاملاً پارامتریک هستند که کنترل بهره (تقویت/برش) برای هر باند فرکانس، فرکانس مرکزی باندهای میان‌ رده و برش را ارائه می‌دهند.
فرکانس برای باندهای پایین و بالا. کاملا parametricEQ کنترل ContinuoLIS پهنای باند را ارائه می‌دهد که محدوده فرکانس‌های تحت تأثیر را تعیین می‌کند، یا کنترل بر Q، که نسبت فرکانس مرکزی به پهنای باند است. برای اکثر اهداف، یک کنترل Q انجام می‌دهد. همان چیزی که یک کنترل پهنای باند است، اما این دو یکسان نیستند
این دستگاه را کسانی دنبال می‌کنند که درک کاملی از آن دارند و به دنبال تمامی فرکانس‌های صدا هستند. این وسیله را باید تنظیم حرفه‌ای نسبت به اکولایزرهای گرافیکی دانست.
این ابزار انعطاف بیشتری را جهت شکل دادن صدا برای افراد به وجود می‌آورند و می‌توانند این دستگاه را تنظیم کنند.

نیمه پارامتریک

در EQ نیمه پارامتریک، مانند EQ ۳ باند موجود در کانال‌های استریو میکسرهای Studiolive AR، بهره و فرکانس قابل تنظیم هستند اما پهنای باند Qand در یک مقدار از پیش تعیین شده ثابت است.

شبه پارامتریک

یک تغییر در نیمه پارامتری EQ شبه پارامتری، که معمولاً تنظیم کامل فرکانس و بهره را اما تنها دو یا سه Qsetting ارائه می‌دهد. EQ در کانال Fat میکسر دیجیتال Studiolive ۱۶.۰. 2USB نمونه‌ای از یک EQ شبه پارامتریک است که انتخاب ساده‌ای از تنظیمات high یا lowQ را برای باند themid ارائه می‌دهد.

اکولایزر گرافیکی

 

2. اکولایزر گرافیکی

این وسیله دارای نموداری گرافیکی است که از نام آن هم مشخص است. با توجه به نحوه تنظیم از فرکانس‌ها را نشان می‌دهد و این ابزار انعطاف‌پذیری و کنترل بیشتری نیسبت به سایر اکولایزرها دارد و استفاده از آن بسیار آسان‌تر است.
این ابزار بسیار مناسب و کاربرد بیشتر آن برای سیستم‌های صدابرداری اجرای زنده می‌باشد، و همچنین امکان تیون و کالیبره کردن سیستم صوتی را در محیط آکوستیکی برای صدابرداری را فراهم می‌کند.

اکولایزر گرافیکی یک کنترل صوتی با کیفیت بالا است که به کاربر اجازه می‌دهد تا به صورت گرافیکی و به صورت جداگانه تعدادی از باندهای فرکانسی مختلف را در یک سیستم استریوفونیک ببیند.

یک اکولایزر گرافیکی معمولی از چندین فیلتر تقویت کننده صوتی تشکیل شده است که هر یک در یک فرکانس خاص در محدوده صدا متمرکز شده‌اند. اکثر اکولایزرهای گرافیکی دو مجموعه فیلتر/تقویت کننده یکسان دارند، یکی برای هر کانال در یک سیستم استریوفونیک. کنترل‌های افزایش (ولوم) در اکثر اکولایزرهای گرافیکی، پتانسیل‌های اسلایدی هستند که با حرکت دکمه کنترلی به بالا یا پایین تنظیم می‌شوند، با کشیدن دکمه به سمت بالا، Gain افزایش می‌یابد. پتانسیومترهای اسلاید برای هر کانال در کنار هم قرار می‌گیرند، با واحد کم‌ترین فرکانس در سمت چپ و واحد بالاترین فرکانس در سمت راست، به این ترتیب، به نظر می‌رسد که موقعیت دکمه‌ها از یک منحنی گرافیکی پیروی می‌کنند که نشان‌دهنده آن است.
بهره به عنوان تابعی از فرکانس برای هر کانال اکولایزرهای گرافیکی در سیستم‌های صوتی استریوفونیک متوسط ​​و بالا برای استفاده مصرف کنندگان رایج هستند. آن‌ها تقریباً در تمام استودیوهای ضبط حرفه‌ای یافت می‌شوند. برنامه‌های اکولایزر گرافیکی نیز برای استفاده در تنظیم دقیق صدا در رایانه شخصی موجود است.
با شهر صدا یک صدای دلنشین و گوشنواز را تجربه کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *