تاثیر اندازه‌ی مگنت بلندگو بر کیفیت صدای بلندگو

اندازه‌ی مگنت بلندگو

برای شنیدن هر فایل صوتی اعم از پادکست، فیلم یا رسانه‌های دیگر به بلندگو نیاز داریم. واضح است که اندازه‌ی بلندگو در لپ تاپ، تلفن همراه، مانیتور و در هر دستگاهی که از خود صدا ارتعاش می‌کند متفاوت است.
با توجه به خاصیت الکترومغناطیسی اکثر بلندگوها سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مگنت‌های بزرگتر بلندگوهای بهتری می‌سازند؟
برای بلندگوهای بزرگتر مگنت‌های بزرگ‌تری هم لازم است اما آن‌ها لزوما بلندگو هارا بهتر نمی‌کنند.
اندازه‌ی مگنت بلندگو (سیگنال، ولتاژ صوتی قوی‌تر) برای جابه جایی مخروط‌های بلندگو و ساب ووفرهای بزرگ ضروری هستند.

با این حال برای خرید سیستم صوتی از فروشگاه سیستم صوتی ماشین اصفهان به یاد داشته باشید که کیفیت کلی یک بلندگو به عواملی فراتر از اندازه‌ی آهنرباهای آن بستگی دارد.

اکثریت قریب به اتفاق این درایورها سیم پیچ متحرک یا الکترودینامیک در نظر گرفته می‌شوند که عمدتا بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی کار می‌کنند.
سیگنال صوتی جریان متناوب از سیم پیچ صوتی رسانا عبور می‌کند و یک میدان مغناطیسی متناوب ایجاد می‌شود.

این میدان مغناطیسی با میدان دائمی ساختار مغناطیسی بر هم کنشی دارد که باعث ایجاد جاذبه و دافعه می‌شود.
سیم پیچ صدا که درون مگنت معلق است و به دیافراگم متصل می‌باشد به داخل و خارج فشار می‌آورد و امواج صوتی را در محیط پخش می‌کند. بنابراین مگنت‌ها به عنوان یک مبدل در بلندگو نقش موثری دارند و همان طور که می‌دانید بلندگو یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم صوتی خودرو می‌باشد.
تصویر زیر نمایی از پشت یک بلندگو را نشان می‌دهد که مگنت متناسب به کاربرد آن انتخاب شده است.

بلندگوی گرد

بررسی تاثیر اندازه‌ی مگنت بلندگو بر درایور‌های بلندگو

در این قسمت به چگونگی تاثیر اندازه‌ی مگنت بلندگو بر درایورهای بلندگو بعنوان مبدل می‌پردازیم. آهن‌رباها نقش بسزایی در راندن بلندگوها دارند. هرچه یک مگنت بزرگتر باشد نیروی محرکه بالقوه‌ی آن (با فرض ثابت بودن قدرت مغناطیسی مگنت) قوی‌تر است.

آهنرباهای کوچک برای بلندگوهای کوچک‌تر هستند و طبیعتا صدای ضعیف‌تری هم تولید می‌کنند درحالی که آهنرباهای بزرگتر باعث می‌شوند بلندگوهای بزرگتر بتوانند صدای بلندتری تولید کنند.
گرچه آهنربای قویتر و بزرگتر باعث تولید صدای بلندتر می‌شود اما عوامل دیگری نیز برای ایجاد صدای بلندتر ضرورت دارند که این عوامل عبارتند از: سیگنال‌های صوتی قوی‌تر در سطح بلندگو، سیم پیچ‌های مقاوم‌تر در برابر حرارت، مخروط یا دیافراگم بزرگ‌تر، فضای بیشتر برای گشت و گذار در دیافراگم، محفظه‌ی بهینه برای بلندگو و موارد دیگر.

اما آن چه باید در نظر داشت این است که تنها ملاک برتری صدا میزان بلندی صدا نیست. احتمالا در بلندگوهای رده بالا متوجه شده‌اید که اغلب از درایورهای مختلفی تشکیل شده‌اند.
علت این است که در اینجا بحث بازه‌ی فرکانسی مطرح است. بلندگوهای بزرگ‌تر معمولا در تولید فرکانس‌های پایین یا بیس بهتر هستند و بلندگوهای کوچک‌تر برای تولید صداهایی با فرکانس بالا و یا تریبل طراحی شده‌اند. به منظور باز تولید کل فرکانس‌های شنیداری (۲۰ هرتز الی ۲۰ کیلو هرتز)، ما باید به انواع مختلف درایور بلندگو تکیه کنیم زیرا هر یک برای تولید بازه فرکانسی خاص خود در محدوده‌ی شنوایی ما بهینه شده‌اند.
این یکی از اشکالات بلندگوهای الکترودینامیکی است که توانایی تولید انواع بازه‌ی فرکانسی را نداشته و هریک محدوده‌ی خاصی را پوشش می‌دهند.

ساب ووفر با مگنت بزرگ و قوی را در زیر مشاهده می‌کنید.

ساب ووفر

انسان‌ها این نکته را درک کرده‌اند و هر بلندگو را برای هدف خاصی طراحی کرده‌اند. به عنوان مثال ساب ووفرها دارای مگنت‌های بسیار بزرگ همراه با سیم پیچ‌های صوتی قوی و دیافراگم‌های عالی هستند.

هدف آن‌ها تولید فرکانس پایین با طول موج‌های بلند است که نیاز به فشار و کشیدن هوای زیادی دارد. بر عکس، تیوترها دارای مگنت کوچک همراه با سیم پیچ‌های صوتی نازک‌تر و دیافراگم‌های کوچک هستند و هدف آن‌ها تولید فرکانس‌های بالا با طول موج‌های کوتاه است.
کوچک‌تر نگه داشتن این درایورها و اجازه دادن به آن‌ها برای ایجاد ارتعاش بسیار سریع برای بازسازی فرکانس‌های بالا، یک مزیت بزرگ است.

سوپر تیوتر

تصویر بالا سوپر تیوتر را با مگنت کوچک نشان می‌دهد

از آن چه گفته شد به این نتیجه می‌رسیم که یک مگنت بزرگ‌تر مطمئنا برای ساب ووفرها، ووفرها و حتی برای برخی بلندگوهای میان رده (بسته به بازه‌ی فرکانسی که برای تولید آن‌ها طراحی شده) بهتر است. با این حال، این مورد درباره تیوترها، سوپر تیوترها یا برخی بلندگوهای میان رده صدق نمی‌کند. از سوی دیگر اندازه‌ی مگنت در درایورهای بلندگو تحت محدودیت‌هایی قرار دارد.

اندازه و وزن کلی درایورها عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند. نحوه‌ی ارتباط مگنت با سایر دستگاه‌های صوتی (سایر درایورها، کراس اوورها، تقویت کننده‌ها و سایر اجزاء) باید در نظر گرفته شود. بنابراین انتخاب سایز مگنت در ساخت هر بلندگو نیاز به محاسبات و بررسی نکات مختلفی دارد و تنها تغییر سایز مگنت معیار سنجش کیفیت صدای بلندگو نیست.

شما می‌توانید نظرات و انتقادات خود را با ما به اشتراک بگذارید، برای اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس موجود در سایت فروشگاه لوازم صوتی و تصویری شهر صدا با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *