تفاوت ساب ووفر تک کوئل و دو کوئل در چیست؟

تفاوت ساب ووفر تک کوئل و دو کوئل

ساب ووفر یکی از اجزای سیستم صوتی خودرو می‌باشد که کاربرد آن در سیستم این است که صدای بم و بیس ایجاد کند.
ساب ووفرها در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. ساب ووفرها از نظر ساختاری به دو دسته‌ی تک کوئل و دو کوئل تقسیم می‌شوند.

کوئل چیست؟

ساب ووفرهایی را که دارای یک سیم پیچ باشند را تک کوئل می‌گویند و همینطور که مشخص است ساب ووفرهایی که سیم پیچ دوبل دارند را دو کوئل می‌گویند.
ساب ووفر تک کوئل چیست؟
به ساب ووفرهای تک کوئل ساب‌های SVC گفته می‌شود. این ساب‌ها دارای یک سیم پیچ است که سیم آن از مس عایق شده است این سیم روی یک شکل دهنده‌ی دایره‌ای قرار می‌گیرد. بیشتر ساب ووفرهای svc داری امپدانس ۴ اهم هستند.
در تصویر بالا ساب ووفر ۲ کوئل را مشاهده می‌کنید.
ساب ووفر دو کوئل چیست؟
به ساب ووفرهای دو کوئل ساب‌های DVC گفته می‌شود این ساب ووفرها دارای دو سیم پیچ جدا از هم هستند که همانند تک کوئل‌ها از سیم مسی عایق شده تشکیل شده است نحوه‌ی قرارگیری این سیم پیچ‌ها به صورت روی هم است.

ساب ووفر دو کوئل

تفاوت میان ساب ووفر 2 اهم و ساب ووفر 4 اهم

ساب ووفرهای ۲ اهمی از ساب ووفرهای ۴ اهمی وزن کمتری دارند و سبک‌تر هستند، به این دلیل که ساب ووفرهای ۲ اهمی سیم پیچ کوچک‌تر با پیچ خوردگی‌های کم‌تر دارند و دیگر تفاوت آن‌ها این است که ساب ووفر ۲ اهمی خروجی با فرکانس بیشتری را نسبت به ساب ووفرهای ۴ اهمی در اختیار کاربر قرار می‌دهد به این دلیل که کم‌ترین مقاومت را در مقابل توان آمپر ورودی دارد.
به طور کل این را در نظر داشته باشید که تفاوت میان سیم پیچ‌های دو ساب به طور مستقیم بر کارکرد ساب، فرکانس و قدرت آن تاثیری ندارد.
در واقع  سیم پیچ دوبل و سیم پیچ تک کارایی یکسانی دارند به این معنا است که یک ساب ووفر با سیم پیچ دوبل بهتر از یک ساب ووفر از همان مدل با سیم پیچ تک نیست.

تفاوت میان ساب ووفر تک کوئل با دو کوئل

تفاوت آن‌ها ابتدا از نظر قیمتی است که ساب ووفرهای دو کوئل قیمت بیشتری نسبت به ساب ووفرهای تک کوئل دارند. ساب ووفرهای دو کوئل در هنگام نصب انتخاب‌های زیادی را در اختیار افراد می‌گذارند.
اگر شما بخواهید که دو ساب ووفر نصب کنید و آن‌ها را به یک آمپلی فایر مونو وصل کنید می‌توانید با بستن سیم پیچ‌ها به صورت سری یا موازی به امپدانس (مقاومت) دلخواه برسید.
اغلب در آمپلی فایرهای مونو از یک سیم پیچ استفاده نمی‌شود. به دلیل اینکه اگر از سیم پیچ ۴ اهم استفاده شود با موازی کردن آن به مقاومت ۲ اهمی می‌رسیم.
اما در آمپلی فایرهای استریو این امکان وجود دارد که از یک سیم پیچ استفاده کرد در صورتی این امکان وجود دارد که ساب ووفر از دو سیم پیچ ۴ اهمی تشکیل شده باشد.
زیرا با سری کردن مقاومت به ۸ اهم می‌رسیم و در این حالت آمپلی فایر نمی‌تواند تمام قدرت خود را در اختیار ساب ووفر قرار دهد و در حالت موازی و رسیدن به مقاومت ۲ اهم این احتمال وجود دارد که صدا در توان بالا قطع شود.

سیم پیچ

تصویر بالا سیم پیچ دو کوئل را نشان می‌دهد.
ساب ووفرها از امپدانس‌های مختلفی برخوردار هستند: ۲ کوئل ۴ اهم و ۱ کوئل ۲ اهم.
این تفاوت در سیم پیچ ساب ووفرها به شما کمک می‌کند تا در هنگام اضافه کردن ساب ووفرهای دیگر سیم کشی مورد نظر را تغییر دهید.
برای اینکه بدانید آمپلی فایر شما در چه امپدانس‌هایی محدودیت دارد باید دفترچه مربوط به آن را مطالعه کنید شما با خواندن دفترچه خواهید فهمید که آمپلی فایرتان روی چه اهمی و چند وات خروجی دارد به طور کل می‌فهمید که آمپلی فایرتان چه اهمی را ساپورت نمی‌کند.
دانستن این نکات بسیار لازم و ضروری است و از آسیب دیدن آمپلی فایر شما جلوگیری می‌کند.

4 پاسخ
  1. رضا سپید
    رضا سپید می گوید

    ساب ووفر چیست؟ ساب ووفر یک نوع بلندگوی پایین‌فرکانس است که به طور اختصاصی برای تولید صداهای ناشنوا طراحی شده است. این دستگاه با تقویت بسیار قوی صداهای پایین فرکانس به کیفیت صدای شگفت‌انگیزی می‌رسد. در فیلم‌ها، موسیقی و اینترنت اشتهای صدا میتوان از ساب ووفر بهره برد.
    چند محصول خوب دیگر هم معرفی میکنم:
    محصولات پر فروش

    پاسخ
  2. حسن
    حسن می گوید

    سلام ممنون و سپاسگزارم بابت توضیحات کامل و خیلی روان که هرکسی براحتی قادر به فهمیدن این موضوع هست دمتون گرم ❤️

    پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *