فرکانس پاسخ گویی در ساب ووفر به چه معناست؟

فرکانس پاسخ گویی در ساب ووفر

ساب ووفر چیست؟ افزودن یک عدد ساب ووفر با طراحی مناسب به پخش اتومبیل شما اغلب یکی از اولین ارتقاهایی است که توصیه می‌کنیم چالش این است که راه حلی پیدا کنید که عالی به نظر برسد و در عین حال مشخصات بی‌شماری را که ممکن است مفید نباشند درک کنید.
ما در این نوشته فرکانس پاسخ‌گویی در ساب ووفر را بررسی خواهیم کرد.

چرا ساب ووفرها فرکانس‌های کراس اور پایینی دارند؟
ما معمولا ساب ووفرها را با فیلتر پایین گذر بین 60 تا 80 هرتز  در سیستم‌های صوتی خودرو اجرا می‌کنیم. اگر خودرو دارای بلندگوهای درب یا داشبورد کوچک‌تر باشد ممکن است کراس اوور تا 100 هرتز تنظیم شود. با شیب متقاطع معمولی 24 دسی بل/ اکتاو، خروجی ساب بیش از 50 دسی بل در 400 هرتز کاهش می‌یابد.

توانایی پخش تا 1 کیلوهرتز ضروری نیست.

چرا ساب ووفرها را خیلی پایین تراز می‌کنیم؟

ما نمی‌خواهیم صدای آوازی را بشنویم که از آن‌ها بیرون می‌آید اکثر ساب ووفرها برای مدیریت بازتولید فرکانس میانی به خوبی طراحی نشده‌اند.
بسیاری از ما می‌خواهیم صدا از بلندگوهای جلوی اتومبیل‌مان باشد. از آنجایی که صدای آقایان تا حدود 100 هرتز گسترش می‌یابد منطقی است که این اطلاعات توسط ووفرهای نصب شده روی در یا داشبورد در سیستم پخش شود، نه ساب ووفر.

فرکانس پاسخ گویی به چه معناست

چرا ساب ووفرها نمی‌توانند فرکانس‌های بالاتر را پخش کنند؟

دو دلیل وجود دارد در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

1. عامل محدود کننده جرم مخروط است

یک مجموعه مخروطی ساب ووفر معمولی 10 اینچی بین 125 تا 175 گرم وزن دارد.
این جرم زیادی برای حرکت به جلو و عقب 1000 بار در ثانیه است. در واقع مخروط نمی‌تواند جهت ردیابی سیگنال ورودی را در آن فرکانس به اندازه کافی سریع تغییر دهد، بنابراین خروجی به طور قابل توجهی ضعیف می‌شود.

2. اندوکتانس

مجموعه سیم پیچ صدا در یک ساب ووفر نیز به عنوان یک سلف عمل می‌کند. با افزایش فرکانس، امپدانس نیز افزایش می‌یابد.
نتیجه خروجی فرکانس بالا کمتر است.

در حالی که عملکرد میدرنج برای ساب ووفر مهم نیست عملکرد میدبیس بسیار مهم است. بسیاری از ساب ووفرهای موجود در بازار دارای مخروط‌هایی هستند که به اندازه کافی سنگین هستند که خروجی آن‌ها را در فرکانس‌های بالای 100 هرتز محدود می‌کند.

این فیلتر مکانیکی با فرکانس بالا می‌تواند دریافت پاسخ فاز بین ساب و بلندگوی درب را بسیار سخت کند.
اگر ساب میرایی مکانیکی داخلی باشد و تکنسینی که روی سیستم صوتی شما کار می‌کند مقداری فیلتر الکتریکی اضافه کند نتیجه صوتی خالص ممکن است ایده‌آل نباشد.
ساب ووفری که بتواند یک یا دو اکتاو بالاتر از فرکانس کراس اور پخش کند مهم است.
بدون آن پسوند، باس ممکن است از بقیه سیستم جدا شده باشد. سیستم‌های صوتی خودرو که به درستی پیکربندی شده‌اند، انتقال نرمی را بین ساب ووفرها و ووفرها ارائه می‌کنند که برای پخش دقیق موسیقی بسیار مهم است.

به عنوان مثال یک سازنده می‌تواند بیان کند که یک بلندگو از 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز پخش می‌شود.
اکثراً فکر می‌کنند که این ایده‌آل است. اما اگر خروجی 40 دسی بل در آن فرکانس‌ها نسبت به 1 کیلوهرتز کاهش یابد چه؟
مشاهده می‌کنید که بدون تحمل پاسخ فرکانسی این اطلاعات بی‌فایده است.
اگر می‌خواهید به مشخصات فرکانس پاسخ گویی در ساب ووفر نگاه کنید، تحمل 1 یا 3 دسی بل همراه با محدودیت‌های فرکانس پایین و بالا موردنیاز است.

فرکانس پاسخ گویی به چه معناست

هنگام انتخاب ساب ووفر چه چیزی اهمیت دارد؟

هنگام انتخاب انواع جعبه‌های ساب ووفر پاسخ فرکانسی پیش بینی شده مهم است یک ساب ووفر غول پیکر در یک محفظه کوچک ممکن است به اندازه یک ساب ووفر کوچک‌تر در همان فضا خروجی با فرکانس پایین تولید نکند.
خوشبختانه ما می‌توانیم از نرم‌افزار شبیه‌سازی کامپیوتری برای پیش بینی عملکرد ساب ووفر استفاده کنیم.

میزان بلندی صدای ساب چقدر است؟

یکی از مؤلفه‌های کلیدی در طراحی یک سیستم ساب ووفر مناسب، حصول اطمینان از کنترل مناسب توان بر اساس گشت و گذار مخروطی است.
اگر به نمودار گشت و گذار مخروطی در مقابل فرکانس ساب ووفر نگاه کنیم می‌بینیم که در تمام فرکانس‌های زیر 30 هرتز وقتی با 400 وات هدایت می‌شود از مشخصات ماکزیمم امتیازی خود فراتر می‌رود.

اجزای تعلیق اسپایدر و سوراند معمولا بر اساس ماکزیمم مشخصات هندسه سیم پیچ صوتی انتخاب می‌شوند بنابراین اگر با آمپلی فایر حداکثر فشار 400 وات وارد شود، اعوجاج احتمالا قابل توجه است. سطح توان 275 در تمام فرکانس‌ها در این محفظه ایمن است و نگه داشتن همه چیز زیر 200 وات احتمالا پیشنهاد خوبی است.

فرکانس پاسخ گویی ساب ووفر به چه معناست

نمونه‌ی نصب ساب ووفر در فروشگاه شهر صدا

چه چیزی باید در مورد مشخصات پاسخ فرکانس ساب ووفر بدانیم؟

هنگام خرید ساب ووفر، مشخصات پاسخ فرکانسی مانند 20-200 هرتز یا 25 هرتز تا 1.5 کیلوهرتز بی‌فایده است مگر اینکه مشخصات تحمل دامنه باشد. یک مشخصات قابل اجرا 25 تا 300 کیلوهرتز خواهد بود. مشخصات کارایی مانند85dB@Wi/M1 نیز بی‌ربط هستند. زیرا آن‌ها نحوه تأثیر محفظه بر عملکرد فرکانس پایین را در نظر نمی‌گیرند.

فرض کنید می‌خواهید بدانید که یک ساب ووفر خاص در وسیله نقلیه شما چگونه عمل می‌کند. در این صورت نصاب شما، باید درایور را در محفظه‌ای که با نوع باکس سیلد، پورتد یا موارد مشابه که استفاده می‌کند، مدل‌سازی کند. سپس می‌توانید به گزینه‌های درایور نگاه کنید تا ببینید واکنش پیش بینی شده و کارایی مؤثر چگونه تغییر می‌کند و بازده ساب را محاسبه نمایید.
از همراهی و حمایت شما از فروشگاه شهر صدا سپاسگزاریم.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *