انواع بلندگوی خودرو موجود در بازار

انواع بلندگوی خودرو

اگر با انواع بلندگوی خودرو موجود در بازار سیستم صوتی ماشین اصفهان آشنا نباشید، خرید اسپیکر خودرو می‌تواند فرآیندی پیچیده باشد.
اما با کمی کمک به درک تفاوت‌های بین بلندگوها، می‌توانید بلندگوهای مناسب برای خودروی خود را بیابید و تجربه شنیداری خود را بهبود ببخشید.
هنگام خرید بلندگوهای خودرو، این راهنما را در مورد انواع بلندگوهای خودرو و ویژگی‌های موجود که سیستم صوتی خودروی شما را ارتقا می‌دهند، در نظر بگیرید.

انواع بلندگوی خودرو

انواع بلندگوی خودرو عبارتند از:

  1. کامپوننت‌ها
  2. کواکسیال‌ها
  3. ساب ووفرها
  4. میدبیس
  5. توییتر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کامپوننت‌ها

اگر جزء افرادی هستید که به دنبال داشتن بهترین صدای ممکن از سیستم خود هستند و می‌خواهید بلندگوی شما با کیفیت‌ترین صدا را داشته باشد باید از سیستم‌های کامپوننت استفاده کنید.
کامپوننت‌ها به دلیل داشتن بلندگوهایی با درایورهای زیاد، کیفیت صدای بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد هر یک از این اسپیکرها  فرکانس‌های مخصوص به خود را ساپورت می‌کنند.
از نظر ساخت می‌توان گفت که اغلب از مواد مناسب‌تری نسبت به کواکسیال‌ها ساخته شده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهد صداهای دقیق و پویا تولید کنند.

کامپوننت

کامپوننت‌ها همانطور که گفته شد دارای بلندگوهایی با درایورهای مجزا می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده‌ی کامپوننت‌ها:

  1. ووفر‌ها
  2. توییترها
  3. کراس اوور‌ها

با وجود اینکه این اجزا از یک دیگر جدا هستند امابه گونه‌ای طراحی شده‌اند که با هم کار کنند تا صدایی با کیفیت بالا تولید کنند یعنی با کمک به یکدیگر یک صدای کامل در اختیار شما قرار می‌دهند.
با یک سیستم بلندگوی کامپوننت، می‌توانید درایورها را در جاهای مختلف خودرو نصب کنید تا صدا تفکیک و وضوح  بیشتری داشته باشد.
اجزاء تشکیل دهنده کامپوننت‌ها معمولا ووفرها توویترها و کراس اورها هستند.
کراس اورها باعث تفکیک صدای کامپوننت‌ها هستند و می‌توانند صدای توئیتر و ووفر را از هم جدا کنند.

بلندگو کواکسیال

2. کواکسیال‌ها

اگر از آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید بلندگوهای فابریک خود را بدون بهم زدن حالت اصلی خودرو عوض کنید باید از بلندگوهای کواکسیال استفاده کنید. این بلندگو هارا فول برد هم می‌نامند.
بلندگوهای کواکسیال جز فراوان‌ترین بلندگوهای موجود در بازار هستند این بلندگوهای دارای یک توییتر و یک ووفر در خوده بلندگو هستند و این اجزا از یکدیگر جدا نیستند توییتر برای صدای‌هایی با فرکانس بالا و ووفر برای صداهای با فرکانس میانی.
برخی از اسپیکرهای فول رنج همچنین دارای درایورهای توییتر میان رده یا فوق‌العاده خواهند بود. و تقریباً در هر رده‌ی قیمتی و محدوده قدرت موجود هستند.

بلندگوهای کواکسیال در دو نوع، بیضی و گرد و در اندازه‌های متفاوت برای نصب بر روی خودرو و بیشتر برای نصب در محل بلندگوهای فابریک موجود هستند بنابراین می‌توانید به سادگی بلندگوی قدیمی را برداشته و بلندگوهای جدید را متصل و نصب کنید.

3. ساب ووفرها

بلندگویی که صداهایی با فرکانس خیلی پایین را ایجاد می‌کند و مسئول بیس زدن می‌باشد ساب ووفر نام دارد. ساب ووفرها اغلب به یک محفظه (باکس) و تقویت کننده قدرت نیاز دارند و اندازه آن‌ها از ۸ اینچ تا ۱۵ اینچ است.

ساب ووفر

4. میدبیس

میدبیس‌ها در انواع سیستم‌های صوتی کاربرد دارند جنس صفحه آن‌ها معمولا از کاغذ فشرده می‌باشد که برای اجرا فرکانس‌های میانی و پایین مناسب هستند.
فرکانس و نوع صدایی که میدبیس‌ها پخش می‌کنند غالبا بین صدای ساب ووفرها و میدرنج‌ها هستند، میدبیس‌ها معمولا با تیوترها نصب می‌شوند و به تنهایی صدای کاملی ندارند
بلندگوهای میان رده فرکانس‌هایی را در طیف میانی صوت بازتولید می‌کنند که میدبیس و توییتر نمی‌توانند با جزئیات و دقت آن را بازتولید کنند. اندازه درایورهای میدرنج از 3.5 اینچ تا 10 اینچ متغیر است.

میدرنج

5. توییتر

کوچک‌ترین بلندگوی سیستم صوتی را توییتر می‌گویند توییترها مسئول تولید صداهای با فرکانس بسیار بالا هستند مانند صدای‌ سنج و از دیگر کاربردهای توییتر می‌توان به اجرای جزئیات صدا اشاره کرد.
توییترها در اندازه‌های مختلف از. ۵ اینچ تا ۱.۵ اینچ وجود دارند.
هنگام خرید بلندگو، این ویژگی‌های مهم را در نظر بگیرید تا مجموعه مناسب برای سیستم صوتی خودرو خود را بیابید.

توئیتر

حساسیت [Sensitivity]

مقدار صدایی که توسط بلندگو برحسب توان rms استریو تولید می‌شود حساسیت نامیده می‌شود.
استریوهای کم مصرف ۱۵ وات rms و کمتر در هر کانال  به خوبی با بلندگوهایی که دارای درجه حساسیت بالایی هستند (مثلاً بیش از ۹۰ دسی‌بل) جفت می‌شود.
و اگر با استفاده از تقویت کننده استریوهای سیستم شما به ۱۶ وات rms یا بیشتر برسد به بلندگوهایی با حساسیت پایین نیاز خواهید داشت.
در نتیجه توان rms استریو با حساسیت رابطه‌ی عکس دارد یعنی استریوهای کم مصرف به بلندگوهایی با حساسیت بالا نیاز دارند و برعکس.

توییترهای چرخشی

همان طور که در بالا اشاره شد توییترها فرکانس‌های بالا را تولید می‌کنند اگر از توییترهای چرخان در کواکسیال‌ها استفاده شود به دلیل اینکه در همه‌ی جهات می‌توان فرکانس را اجرا کرد. یعنی به نحوی قرار بگیرد که به سمت شنونده هدف گرفته شود و رسایی بیشتری داشته باشد.

کراس اوورهای خارجی

کامپوننت‌ها از کراس اوورهای جداگانه‌ای که دارند برای مجزا کردن فرکانس‌های بالای تویتر و فرکانس‌های میانی ووفر استفاده می‌کنند این کار باعث می‌شود تا کیفیت صدا افزایش یابد.
این نوع کراس اوورها مانع از بین رفتن و هدر رفتن انرژی توییتر و ووفرها می‌شود.
اغلب کراس اوورها ترمینال‌های اضافی ورودی برای دو آمپر دارند.

تطبیق بلندگو با وسیله نقلیه

باید بلندگوهایی را پیدا کنید که با برند و مدل خودروی شما مطابقت داشته باشند و همچنین با سیستم استریو مطابقت داشته باشند. اندازه بلندگوهایی را که از قبل دارید بررسی کنید تا بتوانید مجموعه جدیدی از بلندگوهای هم اندازه را انتخاب کنید.
یا می‌توانید با کمک متخصصان صدای خودرو، بلندگوهای جدید را در اندازه‌های متفاوت نصب کنید.

آن‌ها می‌توانند فضا را متناسب با بلندگوهای موردنظر شما سفارشی کنند.
اگر می‌خواهید عمق بیشتری به سیستم صوتی خود اضافه کنید، مزایا می‌توانند به شما کمک کنند تا یک ساب ووفر و محفظه جعبه را بر اساس فضای موجود در صندوق عقب یا ماشین خود انتخاب کنید.

برای راهنمایی‌های بیشتر در مورد یافتن بلندگوهای مناسب برای وسیله نقلیه خود، با کارشناسان فروشگاه لوازم صوتی و تصویری شهر صدا تماس حاصل فرمائید.
با بلندگوهای مناسب، تجربه شنیداری خود را بهبود می‌بخشید و صدای موسیقی خود را به همان شکلی که ساخته می‌شود خواهید شنید.
از همراهی شما با سایت شهر صدا سپاسگزاریم.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *