بهبود کیفیت صدای سیستم صوتی خودرو چه روش‌هایی دارد؟

کیفیت صدای سیستم صوتی خودرو

وقتی مجموعه‌ای از بلندگوهای سطح بالا در ماشین خود دارید، قطعاً تقویت کننده‌ای برای بهبود کیفیت صدای سیستم صوتی خودرو می‌خواهید.
آمپلی فایرها برای افزایش توان خروجی موسیقی و شفاف‌تر کردن صدای آن با عمق بیشتر استفاده می‌شوند. آمپلی فایرها بسته به تعداد بلندگوهایی که برای روشن کردن نیاز دارید، پیکربندی‌های مختلفی دارند.
هنگام خرید یک آمپلی فایر از فروشگاه سیستم صوتی اصفهان ممکن است بپرسید تفاوت بین آمپلی فایر 2 کانال با 4 کانال چیست؟
در این نوشته در مورد موارد زیر اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

انواع آمپلی فایر همه‌ی فرکانس‌ها را تقویت می‌کنند تا بتوانید از موسیقی نهایت لذت را ببرید. در موسیقی خود هیچ صدای باس یا صدای بی‌صدا نخواهید داشت.
بهترین تقویت کننده برای تهیه کدام است؟
آمپ دو کانال ماشین برای چه استفاده می‌شود؟
آیا آمپ 4 کانال بهتر از 2 کانال است ؟
چند کانال برای تجربه صوتی عالی از سیستم استریوی شما لازم است؟
برای افراد ناآشنا ممکن است انتخاب آمپ مناسب با تعداد کانال مورد نظر مشکل باشد. این مقاله به شما ایده بهتری در رابطه با تقویت کننده‌های 2 کانال و 4 کانال می‌دهد.

نگاهی دقیق‌تر به تقویت کننده‌ها و نحوه کار آنها

در حین رانندگی، همه ما می‌خواهیم به موسیقی گوش کنیم تا بوق رانندگان دیگر، یا صدای پرتاب لاستیک‌ها روی آسفالت را نشنویم. بلندگوها را می‌توان تا ولوم بالا تنظیم کرد، اما این به احتمال زیاد به معنای صدای ناهنجار و لرزش بیشتر از ضربات درام است.

بلندگوها برای پخش موسیقی با صدای بلند برای مدت طولانی طراحی نشده‌اند و در مورد بلندگوهای مقرون به صرفه، حتی ممکن است مخروط آن‌ها آسیب دیده باشد.

هر بار که ولوم را تنظیم می‌کنید با صدای خراش دادن مشخص می‌شود.
گوش دادن به موسیقی تحریف شده دشوار است و تمام پیچیدگی‌های یک قطعه موسیقی را از بین می‌برد. همه اینها را می‌توان با یک آمپلی فایر خودرو با کیفیت بالا رفع کرد. کیفیت صدا تا حد زیادی بهبود می‌یابد و نواقصی مانند اعوجاج صدا از بین می‌رود. کیفیت سیم بر قدرت آمپلی فایر تاثیر می‌گذارد.

اکثر دارندگان خودرو به فکر ارتقای سیستم صوتی خود با یک گیرنده استریو جدید و یک آمپلی فایر شخص ثالث برای مدیریت بلندگوهای با کیفیت بالا هستند.

آمپلی فایر راهی مطمئن برای همگام‌سازی تمام فرکانس‌ها و تجربه صوتی لذت بخش است.
ساب ووفرها همچنین از تقویت کننده‌ها سود می‌برند زیرا کانال باس قدرتمندی را دریافت می‌کنند که می‌تواند بعد کاملاً جدیدی را به آهنگ‌های موسیقی شما ارائه دهد.

انواع آمپلی فایر

آمپ 2 کانال و 4 کانال چیست؟

آمپلی فایر ماشین دو کانال برای تغذیه سیگنال‌های صوتی دو بلندگوی مجزا استفاده می‌شود. آمپلی فایر ۴ کانال می‌تواند ۴ بلندگو را با سیگنال‌های صوتی مجزا تغذیه کند.
هر کانال می‌تواند سیگنال‌های صوتی منحصر به فردی را به بلندگوهای مختلف ارسال کند.

سیگنال‌های صوتی 2 کانالی به عنوان صدای استریو شناخته می‌شوند در حالی که سیگنال‌های صوتی 4 کانالی را صدای کوادروفونیک می‌نامند. ممکن است این نوع نامگذاری را با سیستم‌های صوتی سینمای خانگی دیده باشید که 2.1 هستند، یعنی 2 کانال برای صدا و 1 کانال باس مجزا برای ساب ووفر وجود دارد.
آمپلی فایر ۲ کانال در مقابل ۴ کانال یک تجربه صوتی فراگیر و تعاملی را ارائه می‌دهد که می‌تواند جلوه‌هایی مانند صدای فراگیر، سالن، سینما یا موسیقی دستگاهی را شبیه‌سازی کند.

اگر ماشین شما تنها با 2 بلندگو (راننده و سرنشین) نصب شده باشد، یک آمپ 2 کاناله برای لذت بردن از موسیقی کافی است.
اگر فضای داخلی دارای 4 بلندگو یا بیشتر با ساب ووفر باشد، یک آمپلی فایر 4 کانال خودرو انتخاب بهتری برای صدای واضح و باکیفیت خواهد بود.

آمپلی فایر 4 کانال درست مانند آمپلی فایر 2 کانال است اما نسخه توسعه یافته آن است. این شامل یک مدار تقویت کننده ولتاژ است که برای افزایش ولتاژ سیگنال صوتی ورودی استفاده می‌شود.
همچنین مداری برای پردازش هر کانال و کاهش نویز در خروجی وجود دارد. با آمپلی فایر 4 کانال، می‌توانید بلندگوهای جلوی چپ و راست و بلندگوهای عقب چپ و راست را تغذیه کنید.
هر بلندگو ولتاژ بالاتری را که از ورودی تقویت می‌شود، خروجی می‌دهد.

امپلی فایر دو کانال

تنظیمات آمپلی فایر

اگر در خودروی خود دو بلندگو و یک ساب ووفر برای کنترل کانال‌های باس تنظیم کرده‌اید، آمپلی فایرهای 3 کانال مناسب برنامه هستند. تقویت کننده‌های ۴ کانال همچنین می‌توانند با ادغام سیگنال‌های صوتی و جداسازی فرکانس باس برای ساب ووفر، یک ساب ووفر را تغذیه کنند.

آمپلی فایرهای مخصوص ساب ووفر وجود دارند که فقط برای سیگنال صدای باس استفاده می‌شوند.
قیمت آن‌ها بیشتر از تقویت کننده‌های معمولی است، اما کیفیت صدا بی‌نظیر است زیرا هر بلندگو سیگنال صوتی مشخصی دریافت می‌کند. وضوح و عمق موسیقی شگفت‌انگیز خواهد بود.

میزان قدرت تقویت کننده

هر چه یک آمپلی فایر قوی‌تر باشد، صدای موسیقی بلندتر خواهد بود. قدرت آمپر بر حسب وات اندازه گیری می‌شود.
هنگامی که تصمیم می‌گیرید یک آمپلی‌فایر با میزان قدرت مشخصی بخرید، به مقدار توان RMS (ریشه میانگین مربع) توجه کنید.

RMS 50 وات به طور کلی برای تامین حجم کافی برای خودرو در نظر گرفته می‌شود. به خاطر داشته باشید که بلندگوها نیز باید با همان مقدار RMS درجه‌بندی شوند، در غیر این صورت قادر به بازتولید صدا در سطوح دلخواه نخواهند بود.

آمپلی فایرهای 75 و 100 واتی نیز وجود دارد که قوی‌تر هستند و حتی صدای بلندتری تولید می‌کنند. قدرت تقویت کننده‌ها حتی بالاتر می‌رود، شما باید بلندگوهای منطبق داشته باشید تا بتوانید این نوع برق را مدیریت کنید.

امپلی فایر چهارکانال

امپلی فایر 4 کانال

پس از تصمیم گیری در مورد آمپلی فایر 2 کانال در مقابل04 کانال، یک آمپلی فایر با قدرت متوسط ​​انتخاب کنید که قرار نیست ویندوز شما را از بین ببرد. با این حال، باید به اندازه کافی بلند و واضح باشد تا بتوانید هنگام رانندگی از موسیقی لذت ببرید.

رابطه‌ی تقویت کننده و ساب ووفر

یکی از اجزای سیستم صوتی خودرو ساب ووفر هستند، ساب ووفر برای تقویت سیگنال باس در منبع صوتی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها قادر به بازتولید فرکانس‌های باس عمیق هستند که کیفیت صدای موسیقی شما را افزایش می‌دهد.
برای تقویت این فرکانس قبل از ارسال به ساب ووفر به یک تقویت کننده نیاز است. بدون تقویت کننده، ساب ووفر به طور موثر کار نمی‌کند.

برای تقویت کننده 2 کانال، کانال‌ها ادغام شده و به ساب ووفر ارسال می‌شوند. حتی می‌توان از یک آمپلی فایر تک کانال برای تغذیه ساب ووفر استفاده کرد. برای اتصال به ساب ووفر با استفاده از دستگاهی به نام بریج می‌توان از آمپلی فایر ۴ کانال خودرو استفاده کرد.
ساب ووفر باید دارای درجه قدرت و امپدانس سازگار با آمپلی فایر باشد.
اگر درجه‌بندی امپدانس با هم مطابقت نداشته باشد، ممکن است بلندگو شروع به گرم شدن بیش از حد کند و آسیب ببیند. ممکن است الکترونیک تقویت کننده نیز دچار مشکل شود.

تامین انرژی بلندگوهای خودرو با تقویت کننده 2 کانال یا 4 کانال بهترین راه برای بازتولید عالی موسیقی است.
می‌توان از تقویت کننده استفاده کرد تا بلندگوهای شما را به حداکثر برساند. اعوجاج کمتری در مخروط‌های بلندگو وجود دارد و فرکانس‌های باس سنگین یا دور زده می‌شوند (اگر ساب ووفر نصب نکرده‌اید) یا مستقیماً به بلندگوی باس (ساب ووفر) ارسال می‌شوند.

حتی می‌توانید توییترهایی (که برای کنترل فرکانس‌های بالا استفاده می‌شوند) اضافه کنید تا ابعاد بیشتری به تجربه صوتی خود اضافه کنید. آمپلی فایرها به شما این امکان را می‌دهند که صدای موسیقی را نیز افزایش دهید، در حالی که سیگنال صدا را شفاف و واضح نگه می‌دارید.

هر دو آمپ 2 کانال و 4 کانال برای بازتولید موثر موسیقی به درجه قدرت عالی نیاز دارند. همچنین اسپیکرها باید از توان یکسانی برخوردار باشند و مقدار امپدانس بلندگوها باید با آمپلی فایر سازگار باشد.

در غیر این صورت، ممکن است خطر آسیب رساندن به بلندگوها و همچنین تقویت کننده را داشته باشید.
آمپلی فایرهای با توان کم تفاوت چندانی در سطح صدا ایجاد نمی‌کنند. شما باید تقویت کننده‌ای را انتخاب کنید که دارای توان حداقل ۵۰ وات تا ۱۰۰وات و باشد تا متوجه بهبود قابل توجهی در سیگنال صوتی شوید.

سوال متداول در مورد بهبود کیفیت صدای سیستم صوتی خودرو

برای بهبود کیفیت صدای سیستم صوتی خودرو ممکن است سوالات زیر برایتان ایجاد شود که عبارت است از:

1. آمپلی فایر چیست و چگونه به سیستم صوتی شما کمک می‌کند؟

پاسخ تقویت کننده یک دستگاه الکترونیکی است که ولتاژ سیگنال صوتی را افزایش می‌دهد تا آن را قوی‌تر کند. آمپلی فایرهای خودرو حجم و فرکانس صدا را افزایش می‌دهند تا بتوانید با دقت بالا به موسیقی گوش دهید.
تقویت کننده قادر است سیگنال صوتی با فرکانس پایین را به سطوح بالاتر افزایش دهد.

تقویت کننده سیگنال صوتی منبع را از سی دی، سیستم اطلاعات یا دستگاه USB می‌گیرد و سیگنال را قبل از ارسال به بلندگوها تقویت می‌کند. هنگامی که موسیقی ضبط می‌شود، معمولاً برای هر ساز و آواز به کانال‌هایی تقسیم می‌شود.

این کانال‌ها را می‌توان با استفاده از آمپرهای 2 کانال در مقابل 4 کانال تکثیر کرد. هر کانال به بلندگوی متفاوتی ارسال می‌شود.
تقویت کننده صدای یک منبع صوتی ضعیف را بهبود نمی‌بخشد، اما می‌تواند آن را بلندتر کند تا موسیقی راحت‌تر شنیده شود. اکثر فرم‌های دیجیتال منابع صوتی مانند سی دی و mp3 دارای وفاداری کافی برای تقویت کننده برای کار موثر و تقویت صدا هستند.

انواع آمپلی فایر

2. آمپ دو کانال یعنی چی؟

پاسخ خروجی تقویت کننده 2 کانال برای تغذیه دو کانال سیگنال صوتی جداگانه استفاده می‌شود که به دو بلندگوی مختلف (معمولاً چپ و راست) ارسال می‌شود.
این صدای استریو تولید می‌کند و با ایجاد افکت‌های مختلف می‌تواند موسیقی را تعاملی‌تر کند. هر کانال را می‌توان به یک ساز اختصاص داد تا بتوانید جلوه‌ای را که در سالن نشسته‌اید با صدای فراگیر دریافت کنید.
این دو کانال را می‌توان با هم ترکیب کرد یا ادغام کرد تا یک کانال واحد برای یک ساب ووفر یا مجموعه‌ای از ساب ووفرها فراهم شود.
آمپ دو کانال برای 2 بلندگو و ساب ووفر در خودرو مناسب است. فقط مطمئن شوید که اسپیکر و آمپلی فایر دارای قدرت یکسانی برای تولید موسیقی با صدای قابل قبول هستند.
آمپ ۲ کانالی که به اندازه کافی قوی نباشد صدای ضعیفی تولید می‌کند.

3. آمپ 4 کانال یعنی چی؟

پاسخ یک آمپ 4 کانال می‌تواند چهار سیگنال صوتی متمایز را به 4 بلندگوی مجزا و یک ساب ووفر ارسال کند.
برای مثال، یک خودرو ممکن است دو بلندگو در جلو (راننده و سرنشین) و دو بلندگو در عقب، پشت صندلی عقب در قفسه بسته داشته باشد.
یک ساب ووفر را می‌توان در فضای صندوق عقب خودرو نصب کرد. برای این نوع تنظیم بلندگو از تقویت کننده ۴ کانال استفاده می‌شود.

یک آمپ ۴ کانال در صورت نیاز می‌تواند بیش از چهار بلندگو را تغذیه کند. آن‌ها باید سیم کشی شوند تا بتوانند صدای کوادروفونیک کامل تولید کنند. آمپ‌های ۴ کانال کنترل بیشتری بر سیگنال موسیقی ارائه می‌دهند و اگر با بلندگوهای قدرتمند و پیشرفته همراه شوند، می‌توانند موسیقی با کیفیت عالی را در ماشین شما تولید کنند. رتبه‌بندی توان برای تقویت کننده‌ها معمولا از 50 وات RMS تا 100 وات RMS و بیشتر شروع می‌شود.

4. آمپ 4 کانال چگونه کار می‌کند؟

پاسخ آمپلی فایر 4 کانال درست مثل آمپلی فایر کانال استریو (آمپلی فایر 2 کانال) است اما دارای 2 کانال اضافی برای تامین برق بلندگوها است.
یک آمپلی فایر 4 کانال می‌تواند 4 بلندگو یا بیشتر در خودرو به همراه ساب ووفر را تغذیه کند. آمپ 4 کانال 4 سیگنال ضعیف را از منبع ورودی به یک ولتاژ بالا تقویت یا تقویت می‌کند که برای درایو ۴ بلندگو جداگانه استفاده می‌شود.
آن‌ها حتی می‌توانند به عنوان یک پل پیکربندی شوند که با ادغام کانال‌های جداگانه، قدرت بیشتری به یک کانال می‌دهد.
از همراهی شما با سایت فروشگاه لوازم صوتی و تصویری شهر صدا سپاسگزاریم.

2 پاسخ
  1. میلاد
    میلاد می گوید

    درود.یه سوال داشتم اگر امکانش هست راهنمای کنید.یه امپلی خاستم بگیرم از مارک MB .حالا خاستم ببینم بین امپ مثلا کنوود با MB با مشخصات یکسان در کیفیت صدا یا در کل صدا تفاوتی وجود دارن یا نه ؟یا فقط در جنس ساختاری و طول عمر تفاوت دارن

    پاسخ
    • مدیر نعمتی
      مدیر نعمتی می گوید

      سلام در کیفیت و جزئیات صدا کنوود برتری داره و برای نصب کواکسیال و کامپوننت نتیجه بهتری خواهد داشت و در مقاصد قدرتی برند MB

      پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *