دریافت بیس عمیق از ساب ووفر چه روش‌هایی دارد؟

ساب ووفر

دریافت بیس عمیق از ساب ووفر چه روش‌هایی دارد؟
اگر عاشق موسیقی هستید می‌دانید که بیس عمیق و غنی می‌تواند تجربه شنیداری شما را افزایش دهد.

روش‌های دریافت بیس عمیق از ساب ووفر

اگر باس موردنظر خود را از ساب ووفر خود دریافت نمی‌کنید، می‌توانید چند راه را امتحان کنید تا صدای عمیق‌تر و کامل‌تری داشته باشید:

  1. افزایش جرم مخروط
  2. تنظیم اندازه ساب باکس
  3. مواد و تکنیک‌های ساخت
  4. نرم کردن ساب ووفر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. افزایش جرم مخروط

افزایش جرم مخروط یکی از راه‌هایی که می‌توانید از ساب ووفر خود به بیس عمیق‌تری برسید، زمانی که ضخامت مخروط را افزایش دهید افزودن جرم به مرکز مخروط باعث می‌شود که با فرکانس کمی کمتر ارتعاش کند و به آن اجازه می‌دهد نت‌های نرمتر و عمیق‌تری تولید کند.

با این حال اضافه کردن ضخامت مخروط نیز دارای معایبی است. جرم اضافی مخروط را سنگین‌تر می‌کند. ساب به تکانه‌ها حساسیت کمتری خواهد داشت بنابراین برای دریافت همان ولوم به قدرت بیشتری از آمپلی فایر خود نیاز خواهید داشت.

به عنوان مثال، اگر 14 گرم لاستیک به مخروط اضافه کنید ممکن است لازم باشد قدرت آمپلی فایر خود را برای جبران کاهش حساسیت افزایش دهید.
چند راه مختلف وجود دارد که می‌توانید این کار را انجام دهید اما محبوب‌ترین آن‌ها استفاده از محصولی مانند Dynamat است، ماده‌ای چسبنده که وزن و میرایی مخروط را افزایش می‌دهد.
این ماده بر خلاف سایر محصولات مبتنی بر سیلیکون که به طور دائمی‌تر می‌چسبند به راحتی جدا می‌شود.

ساب باکس

2. تنظیم اندازه ساب باکس

همانطور که می‌توانید تصور کنید، اندازه باکس ساب ووفر می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر پاسخ فرکانسی و صدای کلی ساب ووفر داشته باشد. از آنجایی که باکس به تقویت صدا و شکل دادن به صدای کلی کمک می‌کند مهم است که آن را به درستی دریافت کنید.

سازندگان از محاسبات حجم برای هر ساب ووفر استفاده می‌کنند که یک مقدار ثابت نیست بلکه یک محدوده است و شما می‌توانید تنظیمات را در این محدوده انجام دهید.

اگر باکس کوچکی دارید می‌توانید انتظار داشته باشید که صدای فشرده‌تر و کنترل شده‌تری تولید کند، اما ممکن است نتواند فرکانس‌های پایین‌تر را نیز تحمل کند.
این به این دلیل است که فشار صوتی بیشتری در داخل جعبه وجود خواهد داشت که به ووفر اجازه نمی‌دهد آزادانه حرکت کند. در واقع این حرکت محدود (یا کاهش یافته) می‌تواند بر توانایی ساب‌ها برای تولید بیس عمیق و پایین تأثیر بگذارد.

از طرف دیگر اگر ساب شما در باکس بزرگتر نصب شده باشد اما همچنان مهر و موم شده باشد. آزادی حرکت بیشتری خواهد داشت. حرکات آن‌ها می‌توانند به پخش فرکانس پایین‌تر کمک کند. اما ممکن است در فرکانس‌های میانی و بالا به اندازه کافی دقیق نباشد.

میزان صدای باکس یا میزان فضای اشغال شده نیز می‌تواند بر پاسخ باس تأثیر بگذارد. یک باکس حجم بزرگتر می‌تواند باس بیشتری تولید کند، اما ممکن است کارایی کمتری داشته باشد و برای هدایت آن به قدرت بیشتری نیاز داشته باشد.

ساب باکس کنوود

3. مواد و تکنیک‌های ساخت

همچنین مواد و تکنیک‌های ساخت و ساز را برای تنظیم دقیق صدا آزمایش کنید اگرچه این کار نسبت به افزودن پورت به باکس کارایی کمتری دارد، اما به تنظیم دقیق باس کمک می‌کند. تعجب خواهید کرد که حتی با اندازه درایور و باکس یکسان چقدر نوع مواد می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

به عنوان مثال استفاده از چوب متراکم‌تر یا افزودن مهاربندی داخلی به دو باکس هم اندازه می‌تواند به سفت شدن باکس و بهبود پاسخ کمک کند.
اگر آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید، متوجه خواهید شد که هر کدام از آن‌ها عمق کمی متفاوت، پخش می کنند.

4. نرم کردن ساب ووفر

اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را از ساب ووفر خود داشته باشید و طول عمر آن را افزایش دهید نباید فراموش کنید که آن را نرم کنید.
نرم کردن ساب ووفر به این معنی است که آن را با فرکانس پایین اجرا کنید تا قسمت‌های داخلی شل شود و شکست بین سیستم تعلیق و سیم پیچ صدا کاهش یابد.
ساب ووفرهای جدید فروشگاه سیستم صوتی اصفهان دارای تعلیق محکم و سفت هستند که بر عملکرد کلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. چند راه مختلف برای نرم کردن ساب ووفر وجود دارد:

1:

یکی از راه‌ها استفاده از بیس است که به تدریج فرکانس آن از نت بسیار کم به نت بالاتر افزایش می‌یابد.
شما می‌توانید این آهنگ را از طریق ساب ووفر خود برای چند ساعت پخش کنید، پس از آن سیستم تعلیق شل میشود اما بهتر است این آهنگ را به مدت چند روز پخش کنید.

2:

گزینه دیگر پخش یک سری آهنگ‌های با فرکانس پایین یا آهنگ‌های موسیقی از طریق ساب ووفر برای چند روز است.
بسیاری توصیه می‌کنند که یک ساب ووفر را حداقل به مدت یک یا دو ساعت نرم کنید اگرچه اگر دوست دارید می‌توانید این کار را بیشتر انجام دهید و نتیجه بهتری خواهید داشت.
فقط دقت کنید که صدا را خیلی زیاد نکنید، در غیر این صورت ممکن است به ووفر آسیب وارد کنید.

البته فوراً آسیب نمی‌بیند اما ساب در حالت تعلیق می‌تواند بیش از حد تحت فشار قرار گیرد و به مرور زمان عملکرد بد، آن را تحت تأثیر قرار دهد.
پس از نرم شدن ساب ووفر، باید متوجه بهبود صدای آن شوید.

ساب ووفر هرتز

پس از نرم شدن باید باس عمیق‌تر و کمی گرمتر داشته باشید و در فرکانس‌های بالاتر دقت بیشتری داشته باشید.
شما همچنین می‌توانید تفاوت سرعت را هنگام بازی ضربات سریع متوجه شوید، اما باز هم هر ساب متفاوت است و برخی ممکن است دقیقا یکسان به نظر برسند اما باید بتوانند طیف وسیع‌تری از فرکانس‌ها را کنترل کنند.

اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را از ساب ووفر خود داشته باشید نرم کردن ساب ووفر مهم است پس حتما آن را امتحان کنید.
با درک و تنظیم عواملی که بر عملکرد ساب ووفر شما تأثیر می‌گذارد بیس عمیق‌تر و کامل‌تری دریافت خواهید کرد که تجربه شنیداری شما را افزایش می‌دهد.
چه در حال اضافه کردن جرم مخروط، تغییر اندازه باکس یا نرم کردن ساب ووفر که در هر صورت باید برای یک ساب جدید انجام دهید باشید این چند تکنیک مختلف می‌توانید برای به دست آوردن بیس عمیق مورد نظر به شما کمک کند.
ب

ه یاد داشته باشید که یافتن بالانس مناسب کلید رسیدن به بهترین نتیجه است و ممکن است لازم باشد روش‌های مختلفی را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای ساب ووفر شما مناسب‌تر است. با کمی آزمون و خطا، می‌توانید صدا را تنظیم کنید و باس عمیق و غنی را که می‌خواهید دریافت کنید.
از همراهی و حمایت شما از سایت فروشگاه لوازم صوتی و تصویری شهر صدا سپاسگزاریم.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *