علت گرم شدن آمپلی فایرها چیست؟

گرم شدن آمپلی فایرها

نصب بلندگوی خودرو اگه به درستی انجام گیرد، می‌تواند خطر گرم شدن بیش از حد انواع آمپلی فایر را کاهش دهد یا کاملا از بین ببرد اما استفاده از سیم‌های ارت با اندازه نامناسب ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد و خاموش شدن آن شود.
برای اطمینان از اینکه سیم‌ها ۱۰۰٪ برای برق شما دقیق هستند. توصیه می‌کنیم یک کیت سیم کشی آماده خریداری کنید که شامل همه کابل‌ها کانکتورها و نگهدارنده‌های فیوز باشد.
ما در این نوشته به صورت کامل در مورد علت گرم شدن آمپلی فایرها برای شما صحبت خواهیم کرد.

علت گرم شدن آمپلی فایرها

آمپلی فایرهای با کیفیت کمتر احتمال دارد بیش از حد گرم شوند بنابراین صرفه جویی در هزینه آمپلی فایر همیشه ایده خوبی نیست و بهتر است بهترین مدل آمپلی فایر را از مرکز فروش سیستم صوتی خودرو اصفهان تهیه کنید.
با این حال اگر بودجه کافی دارید بهتر است بلندگوهایی با کیفیت قوی داشته باشید که از رادیو پخش تغذیه می‌کنند تا اینکه آن‌ها را به یک آمپلی فایر متوسط وصل کنید.
ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم بهترین و گران‌ترین آمپلی فایرها برای مدت طولانی در شرایط مختلف کار کنند زیرا آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که از انرژی الکتریکی حاصل از دینام یا باتری به مؤثرترین روش استفاده کنند.
کیفیت آمپلی فایر تنها دلیل گرم شدن بیش از حد آمپلی فایرها نیست و اگرچه برخی از مدل‌های گران قیمت می‌توانند گرمای زیادی تولید کنند اما این امر به طراحی آن‌ها بستگی دارد.
به عنوان مثال آمپلی فایرهای کلاس A گرمای زیادی ایجاد می‌کنند اما این روشی است که آن‌ها کار می‌کنند و به این معنی نیست که آسیب دیده‌اند.
چند دلیل وجود دارد که ممکن است آمپلی فایر شما بیش از حد گرم شود.
علت گرم شدن آمپلی فایرها عبارت است از:

  1. بلندگوهای خراب ماشین
  2. اتصال زمین یا برق بد
  3. وجود امپدانس کمتر از آنچه آمپلی فایر می‌تواند تحمل کند.
  4.  تنظیم گین و باس بوست بالاست
  5. قوی نبودن آمپلی فایر برای بلندگوها
  6. تهویه کافی نداشتن آمپلی فایر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

علت گرم شدن آمپلی فایر

 

1. بلندگوهای خراب ماشین

اگر یکی از بلندگوهای خودروی شما خراب باشد یا به شاسی خودرو متصل شده باشد. آمپلی فایر همچنان آن را تغذیه می‌کند و زمانی که کار می‌کند. به سرعت داغ می‌شود و خاموش می‌شود.

2. اتصال زمین یا برق بد

اتصال برق و به خصوص اتصال زمین بد می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد آمپ شود. اگر از سیم‌های زمین یا برق خیلی ضعیف، برای آمپلی فایر خود استفاده می‌کنید  آمپلی فایر ممکن است بیش از حد گرم شود و خاموش شود زیرا توان کافی برای تولید خروجی مورد نظر را دریافت نمی‌کند.
برای اکثر آمپلی فایرهای خودرو، باید حداقل برای هر آمپلی فایر نصب شده از کابل برق و ارت ۸ گیج استفاده کنید. هر دو سیم برق و زمین باید به یک اندازه باشند و مستقیما از باتری به آمپلی فایر نصب شوند.

3. وجود امپدانس کمتر از آنچه آمپلی فایر می‌تواند تحمل کند

هنگامی که از یک یا چند ووفر استفاده می‌کنید که بار کلی آن‌ها کمتر از آمپلی فایر است که برای کار با آن طراحی شده است ممکن است برای محافظت از خود بیش از حد گرم شود.
رایج‌ترین اشتباه هنگام اتصال دو ووفر 4 اهم به صورت موازی برای بار ۲ اهم و سپس پل زدن آمپ ۴ اهم به بار ۲ اهم است.
اگر آمپر شما آماده کار با امپدانس کم 2 اهم نباشد، به دلیل نیروی اضافی مورد نیاز که نمی‌تواند ایجاد کند گرم می‌شود و پس از داغ شدن بیش از حد خاموش می‌شود یا به حالت پروتکت خاموش می‌شود.

علت گرم شدن آمپلی فایر

4. تنظیم گین و باس بوست بالاست

تنظیمات‌گین و کنترل باس ساده‌ترین راه برای بررسی زمانی است که آمپلی فایر شما همچنان گرم می‌شود. گین کنترل به آمپلی فایر می‌گوید که می‌خواهید چقدر قدرت تولید کند، و اگرگین را خیلی بالا تنظیم کنید آمپلی فایر سعی می‌کند فورا قدرت کامل را تولید کند.
در واقع با اعوجاج صدا و قطع شدن آمپلی فایر بیش از حد گرم شده با مشکل مواجه خواهید شد. از طرف دیگر، اگر گین خیلی پایین تنظیم شود، آمپلی فایر همچنان قدرت کامل را تولید می‌کند، اما ممکن است آنطور که باید صدا نداشته باشد.

5. قوی نبودن آمپلی فایر برای بلندگوها

اگر یک آمپلی فایر نتواند قدرت لازم برای بلندگوها را تولید کند به سرعت داغ می‌شود. بلندگوهای قدرتمند نیاز به دریافت انرژی کافی به خصوص در صدای بالا دارند.

6. تهویه کافی نداشتن آمپلی فایر

اگر آمپلی فایر شما تهویه کافی نداشته باشد، ممکن است بیش از حد گرم شود و در واقع می‌تواند به حالت پروتکت تغییر کند یا به طور کامل خاموش شود. اکثر مشکلات تهویه موقتی هستند به این معنی که آمپلی فایر پس از خنک شدن دوباره روشن می‌شود، با این حال هنگامی که آمپلی فایر شما بیش از حد گرم می‌شود ممکن است با آسیب دائمی مواجه شود.
برخی از آمپلی فایرها مجهز به فن‌های خنک کننده فعال هستند بنابراین اگر فضای خالی زیادی در خودرو ندارید و می‌خواهید از گرم شدن بیش از حد آمپلی فایر در صندوق عقب جلوگیری کنید، این نوع آمپلی فایر می‌تواند گزینه خوبی باشد.

وقتی آمپلی فایر بیش از حد گرم می‌شود چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که آمپلی فایر بیش از حد گرم شده است فوراً آن را خاموش کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.
صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث گرم شدن بیش از حد آمپلی فایر می‌شود، باید دلیلی پیدا کنید و از تکرار آن جلوگیری کنید. در غیر این صورت ممکن است به سیستم صوتی خودرو یا حتی خودرو آسیب جدی وارد شود.
اگرچه آمپلی فایر در گرمای بیش از حد خاموش می‌شود و در اکثر موارد به حالت پروتکت می‌رود اطمینان از ایمن بودن نصب سیستم صوتی بسیار مهم است.

علت گرم شدن آمپلی فایر

چگونه از آمپلی فایر در برابر گرمای بیش از حد محافظت کنیم؟

چند مرحله ساده برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آمپلی فایر وجود دارد:

1. اطمینان حاصل کنید که آمپلی فایر دارای تهویه مناسب است

هنگام نصب آمپلی فایر سعی کنید مکانی را پیدا کنید که با هوای آزاد احاطه شده باشد تا از گرم شدن بیش از حد آمپلی فایر و قطع شدن آن جلوگیری کنید.
برای افزایش جریان هوا در اطراف آمپلی فایر از نصب آن در نقاط تنگ صندوق عقب خودداری کنید.
در عوض، مطمئن شوید که شکاف‌های هوا بین بالا پایین و طرفین آمپلی فایر به اندازه کافی برای جریان هوای نامحدود بزرگ باشد. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد صفحات آداپتور اضافه را بین پایین آمپلی فایر و سطح نصب کنید تا شکاف هوا را افزایش دهید.

2. از حجم صدای معقول استفاده کنید

ساده‌ترین اقدام پیشگیرانه کنترل صدا است. انرژی بیش از حد گرما تولید می‌کند و می‌تواند آمپلی فایر شما را بیش از حد گرم کند نه آمپلی فایرها و نه بلندگوها برای مدت طولانی با بالاترین صدا کار نمی‌کنند.

3. یک آمپلی فایر با کیفیت بالا نصب کنید

معمولا آمپلی فایرهای متوسط بیشتر از آمپلی فایرهای سطح بالا داغ می‌شوند بنابراین سرمایه‌گذاری روی یک آمپلی فایر خوب شما را از مشکلات گرمای بیش از حد نجات می‌دهد.

4. فن خنک کننده آمپلی فایر نصب کنید

حتی اگر آمپ را در مکانی با تهویه مناسب نصب کرده باشید باز هم ممکن است مشکل گرمای بیش از حد داشته باشید اگر آمپلی فایر به هوای تازه بیشتری نیاز دارد ممکن است نیاز به نصب یک فن خنک کننده آمپلی فایر داشته باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *